Mange ønsker hjælp til at leve sundere. Her er grøntsager er en vigtig ingrediens, der giver smag og variation i sund kost.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at vi spiser 600 g grøntsager og frugt hver dag - men vi spiser i gennemsnit 400 gram, så der er plads til meget mere. 

Kål er sundt

Grove grøntsager indeholder 2-6 gram kostfibre pr. 100 gram. Sønderjydsk Kål ligger i den flotte ende af skalaen.

Kostfibre giver arbejde til maven og en god mæthedsfornemmelse. Det medvirker til, at vi ikke spiser for meget, og det giver meget næring for små penge. Vidste du at 150 gram hvidkål er nok til at dække dit daglige behov for C-vitamin?

Spis flere grove grøntsager

Du bliver sundere af grove grøntsager. Mange grove grøntsager kræver mere tilberedning end fine grøntsager. Sønderjydsk Kål gør grønkål og hvidkål lettere at tilberede - hele året. Vidste du at grønkål indeholde dobbelt så mange fibre som broccoli?

Vitaminerne bevares i frosne grøntsager

Frosne grøntsager indeholder mange vitaminer, og de kan være sundere end halv-visne ”friske” grøntsager. Grøntsager mister ikke vitaminer mens de ligger på frost, men så længe de ligger på køl, mister de lidt hver dag. Det er fint at veksle imellem friske og frosne grøntsager.

Masser af kål vitaminer

Der er mange K-vitaminer i grønkål, og K-vitamin er nødvendigt for at blodet kan størkne.

Grønkålen er spækket med antioxidanter og vitaminer. Faktisk så mange at grønkålen overgår de fleste andre grøntsager.